tirsdag 2. april 2013

Manipulasjon av elg


Her en kveld i mars får jeg mulighet til å oppleve og dokumentere et mennekeskapt og uønsket fenomen - viltets problemer med å krysse trafikkerte veier. Jeg kjører langs hovedveien til Drøbak da jeg oppdager en elg på et snødekt jorde, som tydeligvis vil krysse veien.


Elgen stopper et stykke før veien og vurderer situasjonen, og jeg får også anledning til å stoppe bilen. Elgen fortsetter mot veien, men trafikken gjør at den snur før den kommer frem. Etter å ha vimset endel frem og tilbake på jordet, og jeg får gjort klart kameratustyret, gjør den en ny beslutning. Den passerer raskt og målrettet i trav over veien. Heldigvis uten den store dramatikken, men like bak en bil som passerer. Jeg får mulighet til å ta en serie med bilder før, under og etter veikryssing, med ganske jevne flater som bakgrunn - hvit snø, asfalt og noen bygninger.




For å forenkle og dramatisere situasjonen har jeg jeg valgt å beskjære bildene endel, øke kontrastene maksimalt og gjøre om bildene til svarthvit. Det gir en grafisk fremstilling som i betydelig grad avviker fra orginalmotivet (øverst). Alle nyanser og detaljer forsvinner, mens hovedmotivet kommer klarere frem. Jeg velger i første omgang ikke å fjerne eller tilføre noen ellementer til bildene eller gjøre andre endringer. Men ved å endre kontrastene lager jeg likevel ulike versjoner der ulike ellementer kommer frem eller blir borte, noe som kan sees tydelig på de to bildene under - som er laget med bakgrunn i samme orginalbilde.

























Jeg spør meg selv en rekke spørsmål som jeg ønsker dine synspunkter på.
Er dette manupulasjon? Er det lov eller har jeg gått over streken?
Bør bildene ledsages av informasjon om hva jeg har gjort med bildene eller sier det seg selv?
Hvordan skal i så fall bildene merkes?

På bildet over  har jeg aktivt klonet bort to ellementer fra det samme bildet for å rendyrke hovedmotivet ytterligere - elgen og bilen. Jeg har fjernet kanten av den ene bilen øverst på høyre side, samt et mørkt felt like under bilen. Er dette fundamentalt forskjellig fra de andre endringene? Er det akseptabelt?


Bård Bredesen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar