torsdag 31. desember 2015

Gjensyn med Svalbard

Det har faktisk gått halvannet år siden jeg var på Svalbard sist og kan ikke si noe annet enn at jeg lengter tilbake. Ser ut til at det kan bli lenge til neste tur så da får jeg heller prioritere å legge ut noen av bildene fra turen jeg hadde med WildPhoto Travel i juni 2014 hvor Roy Mangersnes og Eirik Grønningsæter var guider. En fantastisk tur var det. Dette ble et innlegg med mange bilder, men vanskelig å begrense seg når en skal velge blant de 13000 bildene jeg tok i løpet av 11 dager!




Tidlig juni er tidlig vår på Svalbard og dette året var det mye is på nordsiden av Svalbard. Vi kom oss derfor ikke lenger enn Raudfjorden på nordvestspissen av Spitsbergen, men det ble nok av muligheter for ivrige naturfotografer.

Det ble bare to isbjørnmøter i løpet av turen, men begge møtene ga veldig fine situasjoner med mange ulike fotomotiver. Opplevelsen var til tider magisk, i alle fall for meg som bare hadde ett tidligere møte med isbjørn å skryte av. Den første bjørnen var skeptisk, men vi fikk noen fine biler av bjørnen i landskap. Den andre bjørnen var ikke like sky og vi fikk oppleve den på rimelig nært hold mens den spiste og senere "vasket" seg.






 


Vi hadde også en fantastisk natt ute ved en hvalrosskoloni. Natten startet overskyet, men etter noen timer lettet skydekket sakte og ga oss et villt landskap opplyst av midnattssolen. Dette ble også mitt første forsøk med undervannshus til kameraet mitt.







Storkobber traff vi flere ganger og spesielt den "røde" varianten ved Kongsjorden er et flott motiv. Til tider veldig tillitsfulle.









Havhesten gir som regel mange flotte fotomuligheter da den er svært vanlig på Svalbard. Jeg fikk tatt bilder av den i mange ulike situasjoner.








Vi hadde mange andre møter med dyrelivet på Svalbard, men fuglelivet var noe begrenset da det var litt for tidlig i sesongen. Det store trekket hadde ikke begynt ennå. Selve Longyearbyen hadde et visst innrykk av fugl, men lenger nord lå snøen og isen tykk ennå.









Svalbard byr også på fantastiske landskap og isformasjoner, men ikke alltid like lett å få tid til disse motivene på en slik tur. Det meste er tilrettelagt for å oppleve dyrelivet.




Kim Abel


3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Thanks Anne. Glad you liked the photos :-)
      Kim

      Slett
  2. Hi there! I'm at work surfing around your blog from my new apple iphone! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Keep up the excellent work!

    SvarSlett