onsdag 8. februar 2012

Gaupe med skabb
















































Det ryktes at det er gaupe på Nesodden og Nordre Frogn som har fått skabb.
Gaupe som har tatt skabbrev og således blitt smittet.
I lokalavisa Amta er det skrevet om lurvete gaupe som farter rundt i villabebyggelsen.






For noen uker siden fikk jeg se det ved selvsyn. Jeg satt å speidet etter vilt ett sted der gaupa gjerne passerer. Plutselig sto unggaupa der rett foran meg. Et magert dyr med ujevn pels. Etter et par klikkelyder fra kameraet stoppet dyret opp, så mot meg et par sekunder før den snudde seg og luntet rolig avgårde. Da fikk jeg se halen, som nesten var uten pels. Før den forsvant satte den seg på en høyde et stykke unna og klødde seg intenst mens den speidet mot meg.

Det var fint å få oppleve vill gaupeunge og kunne konstatere at gaupa har ynglet i mitt nærområde. Samtidig var det en svært lite hyggelig oppdagelse å se at dyret hadde skabb, og således neppe ville overleve lenge. Et sted der ute gikk det sannsynligvis en gaupemor med skabb, og kanskje flere unger med skabb, trolig uten en fremtid. Disse dyrene kan være døde nå. Men hvis noen mot formodning overlever utover vinteren kan det være en fare for smitte til andre dyr, f.eks. i forbindelse med parringstiden i mars. Vi krysser fingrene for at det ikke skal skje.

Dette viser hvor sårbar den truede gaupa er. Det skal ikke mye til før bestanden får en knekk. Og hvis det i tillegg tas ut friske dyr i forbindelse med jakta vil det være få dyr igjen. Det er visst ikke felt noen gauper på Nesodden og Frogn i forbindelse med jakta, som inntil videre er avsluttet. Men det er er fare for at det har pågått ulovlig jakt.


Bård Bredesen

4 kommentarer:

  1. Hei,
    Sånn har jeg aldri sett den. Veldig synd om den får gå rundt å kunne smitte andre. Det skal så lite til før bestanden får en skikkelig knekk. Men sånn tenker ikke bedreviterne som skal jakte og skyte alt som er i bevegelse i naturen.

    SvarSlett
  2. Du hadde et flott møte om en litt trist da.
    Tenk å få se den så nær.

    SvarSlett
  3. En noe slukøret gaupe, ja. Men interessant at dere klarte å få den på brikka! Blir med videre som følger av bloggen :-)

    SvarSlett
  4. Takk for fine tilbakemeldinger Arnfinn, Hilda og Gunnar.
    Alt tyder på at denne gaupa har omkommet nå. Slik er naturens gang.

    Bård

    SvarSlett