torsdag 25. august 2011

Svalen og fruen

Låvesvale og skjærgård

Jeg var ivrig med å fotografere låvesvale, som hekket i et båtnaust ved en hytte som vi og noen biologifamilier hadde leid tidligere i sommer. Fuglene brydde seg ikke om våre aktiviteter noen meter unna, med stuping, roing og fisking. Jeg kunne stå inne i naustet å fotografere fuglene mens de uforstyrret matet ungene og fløy ut og inn gjennom de åpne vinduene. Ett av bildene klaffet endelig slik jeg ville, med svalen på vei ut og skjærgården som bakgrunn.

Da ropte min frue Cathrine på meg og sa noe om at hun hadde funnet ..... skogfrue. Jeg måtte ha hørt feil og måtte forhøre meg nærmere. Men hun forklarte at hun hadde funnet rød skogfrue i blomst mellom hytta og bilen. Andre som var tilstede uttrykte  at dette ikke kunne være riktig. Rød skogfrue er jo en svært sjelden plante som bare så vidt er funnet i Telemark, som vokser i kalkfuruskog og ikke langs veikanter på kalkfattig berggrunn som her. Det er mange år mellom nyfunn av denne planten i Norge, som aldri er funnet i dette området tidligere. Hun måtte ha sett feil.

Et par av oss tok likevel en tur for å se nærmere på det Cathrine hadde funnet, etter at hun hadde beskrevet hvor vi skulle lete. Først fant vi ingenting og var på vei til å avskrive funnet. Når vi nesten hadde gitt opp oppdaget vi 4 fargesterke skogfruer i blomst som lyste opp i veikanten, samt 12 planter som ikke blomstret. Her hadde vi gått forbi med "skylapper" mange ganger uten å ane hvilke vakre og truede skapninger som vokste i veikanten. Vi måtte gratulere skarpsynte og dyktige Cathrine og beklage vår avvisning.

Rød skogfrue og den stolte finner Cathrine Whist

Funnet av rød skogfrue skapte stor entusiasme det lokale botanikkmiljøet i Telemark, som hadde lett etter planten i årevis uten resultat. Neste dag var en liten gruppe botanikere samlet for å ta plantene nærmere i øyesyn.


Tekst og foto Bård Bredesen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar