fredag 23. mars 2012

Ugleland - andre dag



Da er dag to gjennomført og den ble ikke så verst den heller selv om den startet temmelig dårlig. Vi startet med et besøk hos lappugla, men som dagen før var den ikke å finne. Etter litt over to timers leting og venting bestemte vi oss heller for å prøve å få tatt bilder av en haukugle som guiden fra Finnature visste om. Det ble heller ikke noe suksess! Fikk tatt noen få bilder av den i toppen av en lerk før den forsvant på andre siden av vannet. Da var det bare å dra tilbake til lappugla for å se om den hadde dukket opp og det hadde den. Klokka var da blitt ca halv ett. Frem til halv seks hadde jeg mange forskjellige situasjonsbilder hvorav storparten som bare kan slettes, men heldigvis er det også blitt en del som kan brukes. Ingen som slår snøuglebildene fra i går, men allikevel bilder som jeg er godt fornøyd med. Lappugla har heller ikke vært veldig enkel å fotografere da den (i alle fall denne) har en jaktstil som er mye vanskeligere å følge med kameraet enn snøugla. Så det har blitt mange halve uglebilder som går rett i søppelkassa :-)



Etter å ha studert ugla en stund skjønte jeg at det var ekstra attraktivt på en del av jordet som den jaktet på. Jeg flyttet meg derfor i motsatt enda av jordet slik at den ville fly mot meg på vei til godflekken. Og det gjorde den etter en kort stund, men den kom like gjerne flyvende rett over meg og satte seg på kraftledningen jeg satt under. Ikke veldig sky denne karen (eller dame?)! Den var absolutt ikke interessert i å flytte blikket i min retning så en liten snøball opp i luften og ned bak meg ble redningen for dette bildet.






En liten jaktsekvens hvor  ugla oppdaget en mus rett under treet den satt i. Det ble et ordentlig stupdykk med vellykket resultat. Ugla forsvant godt ned i snøen.



Enda en mus rett under sitteplassen (tørrstokken). Også denne gangen ble det mus.

En av de få stedene den satt på naturlige sitteplasser. Ellers var det ledninger og stopler som var favoritten.

I morgen blir det enda et besøk hos lappugla etterfulgt av en tur til snøugla. Det er imidlertid helg og det blir trolig en del folk som skal besøke uglene så er usikker på hvor vellykket det blir. I dag har jeg vært heldig og vært alene med lappugla (pluss guiden, men han fotograferer ikke). 

Kim Abel/Naturarkivet.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar